بسم الله الرحمن الرحيم
dengan nama Allah yang maha pemurah lagi maha pengasih...
segala puji bagi Allah tuhan yang mentadbir sekalian alam...
subhanallah=maha suci Allah
alhamdulillah=segala puji bagi Allah
allahuakbar=Allah yang maha besar..
kali nh gua nk kongsi kenangan n cerita yang paling manis kot dlm hidup gua....
gua xtau nk start dgn ape tp gua bersyukur sgt sbb Allah yang maha kuasa telah mengizin dan memberi peluang kepada gua untuk menjadi tetamu Allah di bumi al-mekah al mukarramah dan al-madina al-munawwarah.... subhanallah... klau nk diikutkn, gua rse xlyk sgt gua jd tetamu Allah, gua yg hidup bergelumang dengan dosa msh diberi peluang dan ruang oleh maha Pencipta untuk menjadi tetamu-Nya... masyaAllah...
pada 5-16 april 2012, gua telah diberi peluang oleh Allah untuk mengerjakan umrah... sebenarnya ibadah umrah ini wajib bg setiap muslim.. gua dgn rombongn UTM seramai 16 org bersama-sama rombongan Al Zahabi travel (total 42 kot) diberi peluang untuk buat umrah... trip kami bermula di Mekah dan kemudiannya baru ke madinah...
perjalanan bermula dr arked angkasa sekitar jam 0900.. dgn 1x innova, 1x hi-ace, 1x van roti bergerak ke masjid larkin.. selapas sedikit taklimat, dlm pkol 12 kmi naek bas utk ke singapore... Alhamdulillah cita2 nk g singapore pn dh tercapai.. sampai2 Changi international airport kmi just menngu utk check ini..
flight kmi berlepas jam 0655 dr singapore dgn menaiki etihad airway (swasta arab saudi).. bg gua xteruja sgt sbb gua sblm nh pnh jgk la naek flight tp utk geng yg lain nmpk ceria je dpt naek flight first time.. sbnrnya kmi kene transit flight utk ke mekah.. kami approach utk transit kt abu dhabi.. alhamdulillah sekali lagi berpeluang utk sampai ke abu dhabi @ dubai walaupun x dpt jln2,, jnji pnh sampai...
waktu transit nh digunakan utk tukar pakaian kami kepda pkai ihram.. masyaAllah, segan ade, takut pn ade.. almaklum la first time pkai dpn org rmai.. ok pndek cter kmi sambung naek flight untuk ke Jeddah@mekah. sampai airport jedah dlm jam 0303 waktu mekah (convert la sendiri waktu m'sia). naek bas tros g hotel al-zuhoor kt mekah.. alhamdulillah hotel tu dlm 400m je dr masjidilharam,, lpe bg tau, kami bermiqat dlm kpl terbang sbb melintas qarnul manazir dlm kpl terbang je..
pendekkan cter lg, lps mkn kmi teros buat umrah wajib.. umrah ini wajib bg semua org yg nk buat umrah..
sepanjang tempoh kami kt sana bwk benda yg gua dpt bljr... subhanallah... gua ingt lg first time gua msk masjid haram hati gua jadi sayu... bila pertama kali gua dpt lihat "kotak hitam" yg selama nh kita sbg umat islam mgadap waktu solat, kini berada dpn mata gua... Ya Allah, gua menangis, semua perasaan hiba.. gua rse kecil sgt.. Allah masih beri peluang pd gua walaupun gua sllu lupakan Allah... Ya Allah, ampunkan dosa umat-Mu ini.. aq sujud kepada Mu dan kepada-Mu jua aq memohon pertolongan.. gua menangis dpn Kaabah, betapa sucinya tanah haram ini... betapa kerdilnya diri ini untuk dibandingkan dgnMu Ya Allah... Ya Allah kau berilah kekuatan kpd kami agar kami terus dpt beribadah ke pada Mu...
kt sini kite mmg dpt tumpukan sepenuhnya kpd ibadah.. bkn gua ckp gua nh baik, tp gua rse masa yg Allah bg nh la kita pulun habisan beribadat kpd Allah.. bkn brmksud blk rmh xberibadah tp situasi sana n sini xsama totaly... Alhamdulillah sepanjang gua kt mekah dpt solat fully berjemaah 5 waktu kt masjid haram kecuali 1 waktu (sbb dirahsiakan), umrah dpt 8 kali.( 1 qarnul manazir, 1 jaaranah, 1 udaibiah, 5 tanaem), tawaf sunat 7 kali kot (sekali bersamaan 7 pusingan tau), cium hajarul aswad (bil dirahsiakan), berdoa di multazam (bil dirahsiakan), solat di hijr ismail (bil dirahsiakan), solat di makan nabi ibrahim (bil dirahsiakan), tahajjud, alquran dpt bc 10 juzuk (org lain bole khatam tp xpe la.. slow2 pun xpe)...
sblm meninggalkan mekah utk ke madinah, kami sekali lg wajib buat tawaf wida'.. perjalanan ke madinah lbh kurang 6 jam kot (430km).. kami stay kt Elaf Taiba Hotel.. 30m dr pagar masjid nabawi.. alhamdulillah skli lg kmi diberi peluang untuk solat jumaat di msjid ini jg. bg yg xtau, madinah jg merupakan tanah haram yang telah didoakan oleh Rasulullah sebagaimana tanah haram mekah yang telah didoakan oleh nabi Ibrahim.. kt sini kami berebut utk beribadat terutama di Raudhah (taman2 syurga, tempat yg didoakan Rasulullah untuk Allah makbulkan doa)
1- Ya Allah... indahnya ciptaanMu...
2- sedaya upaya gua cuba dptkn saf paling dpn.. klau dpt paling dekat dgn imam.. nh dpn pintu Kaabah.. tunggu imam dtg..
3- group dikaki jabal tsur
4-jabal rahmah,, org kte mudah dpt jodoh klau doa kt sini..wallahualam
5- gua dgn rumet sejati gua mus
6- dpn hotel kt mekah sblm buat umrah
7- gmbr dpn fadang fasyir lah.
8- tapak asal masjid udaibiah
9- melawat ke universiti al Madina
10- masjid Quba'. msjid pertama yang Nabi bina.
11- berlatarkan bukit Uhud
12- diatas jabar rummah (tempat nabi letakkan pasukan memanah
13- Baitullah... masjid al haram,
14- dpn masjid haram (dpn laluai saie)
15- ngan pak arab..
16- Subahanallah.. insyaAllah akn ku hadir lagi
17- dpt kwn dr turki kot... salahuttin
18- payung flaxsible kt msjid nabawi... chanteq..
19- makam Rasulullah... assalamualaikum ya Amirul Mukminin
20- our flignt... Etihad airways
Ya Allah, kalau nk dibandingkan dgn apa yg Kau kurniakan kpd kami selama ini mmg xterbalas jasa-Mu.. kami sedar Ya Allah, kami xmampu melawan dan mempertikai kekuasaanMu ya Allah.. Ampunilah dosa kami Ya Allah. ssungguhnya Engkaulah tempat umat Mu memohon pertolongan.. Kami sgt lemah Ya Allah, kami hina disisi-Mu Ya Allah. Tiada Tuhan selain Allah dan Nabi Muhammad itu pesuruh Allah... insya Allah kita akan bertemu lg wahai tanah suci... rindu sgt nk pergi lg... masyaAllah.... bosan2 bole lyn nh http://makkahlive.net/makkahlive.aspx insyaAllah bole hilang rindu sikit kot..
p/s~ insyaAllah... klau btol kite ada jodoh, kita sama2 pg lg ea.. ikhlaskan niat, Allah maha mengetaui apa yg kita sendiri xtau...
No comments:
Post a Comment